Oorzaken van stress

Stress overkomt ons vroeg of laat allemaal wel eens. Niemand is immers perfect, ook jij niet. Je bent geen superman of -woman, zoals je waarschijnlijk wel graag wilt geloven. Stress is er ook niet zo maar ineens, zoals we wel eens denken. Er zijn vaak diepgaande oorzaken aan verbonden en het is dan ook goed om deze oorzaken te achterhalen. Hieronder alvast even een kort overzicht van de mogelijke redenen.

Stress, wanneer ontstaat dit precies?

Het antwoord op deze vraag is relatief simpel: je zal pas symptomen van stress ondervinden wanneer je draaglast niet meer in evenwicht is met je draagkracht, dus wanneer je draagkracht onderhevig is aan je draaglast. De oorzaak? De te hoge eisen die je voor jezelf stelt. Je kan niet meer doen dan je aankan, dan moet je je te allen tijde realiseren.

Helaas hebben we de neiging om onszelf te pushen tot meer. De eisen worden alsmaar hoger, niet alleen van jezelf uit, maar ook vanuit je werkgever en andere derde partijen. In dit geval zal de balans tussen de stressfactoren en je opties om deze te voorkomen of om hiermee om te gaan doorwegen naar de verkeerde kant, namelijk deze van ongezonde stress.

Stress kan echter ook ontstaan door ingrijpende levensgebeurtenissen. Dit kan gaan van een overlijden van één van je familieleden of naaste vrienden tot een verandering van job. Van een scheiding met je partner tot een verhuis naar een andere stad.

Wanneer de draagkracht onderhevig is aan de draaglast

De ene persoon is al wat beter bestand tegen stress dan de andere. Dit ligt helemaal aan het karakter van de persoon in kwestie. De onderstaande eigenschappen zijn zeer bepalend voor de draagkracht:

  • Groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Streven naar perfectie
  • Veeleisend voor zichzelf
  • Slechte prater over gevoelens
  • Een pessimistische kijk op het leven
  • Moeilijk neen kunnen zeggen
  • Streven naar waardering van derden
  • Competitie- en prestatiegericht
  • Alles zo snel mogelijk willen en moeten doen
  • Grote betrokkenheid naar gezin, vrienden en werkvloer toe

Niet alleen deze eigenschappen spelen mee, maar ook je levenservaring en kracht om met stress om te gaan. Uit ervaring leert men, zegt men wel eens, en dat is met stress niet anders. Ook vaardigheden als conflicthantering, assertiviteit en dergelijke kunnen de draagkracht verbeteren.

En tot slot: maak korte metten met alle ongezonde leefgewoontes. Laat dat ongezonde eten opzij liggen (minder je suikers en vetten), probeer niet overmatig alcohol te drinken, doe regelmatig aan lichaamsbeweging en ga op tijd in je bed! Probeer yoga misschien eens of breng een bezoekje aaneen sauna of wellnesscentrum in je buurt als je niet het budget hebt om in een eigen stoomcabine te investeren.